כימותרפיה 26.07.2021

יתרונות כימותרפיה בעצימות מופחתת בקשישים

הפחתה במינון כימותרפי של 40% נמצאה יעילה לא פחות ממינון מלא עבור חולים קשישים ו/או שבריריים עם סרטן קיבה וושט ואף הפיקה תוצא OTU טוב יותר גם במטופלים פחות שבריריים וזקנים

מטופלים קשישים ו/או שבריריים נמצאים בתת-ייצוג משמעותי במחקרים חשובים בתחום הסרטן. משום כך, יש לבצע מחקרים מותאמים על מנת לגשר על פער הראיות.

במחקר קליני, אקראי בשם GO2, שהתפרסם בכתב העת JAMA Oncology, ביקשו החוקרים לייעל את מינוני הטיפול הכימותרפי עבור קשישים ו/או מטופלים שבריריים עם סרטן קיבה וושט. כמו כן, הם בחנו האם הערכה גריאטרית בסיסית (Baseline Geriatric Assessment (GA)) הינו כלי יעיל בקבלת החלטות טיפוליות.

המחקר בוצע בשיטת הקצאה אקראית, רב מרכזית עם תווית פתוחה שבחנה חוסר נחיתות של טיפול. המחקר התקיים במרפאות אונקולוגיות בבריטניה עם הערכת בריאות גריאטרית שבוצעה על ידי אחות סיעודית. המטופלים שגויסו היו אלה אשר שקלו לא לתת להם טיפול כימותרפי משולב במינון מלא בשל גילם המופלג ו/או שבריריותם.

במחקר בוצעו שתי הקצאות אקראיות; CHEMO-INTENSITY אשר השוותה בין משלב של אוקספלטין וקפציטבין בדרגה A (אוקספלטין במינון 130 מ"ג/מ2 ביום 1, קפציטבין 625 מ"ג/מ2 פעמיים ביום בימים 1-21; בסבבי טיפול של 21 ימים), דרגה B (מינונים של פי 0.8 מהמינונים של דרגה A) או דרגה C (מינונים של פי 0.6 מהמינונים של דרגה A).

לחלופין, אם הרופא המטפל והחולה הסכימו כי האינדיקציה עבור טיפול כימותרפי לא ברורה, למטופל היתה אפשרות להצטרף להקצאה אקראית של עוקבה בשם CHEMO-BSC אשר השוותה בין טיפול דרגה C לבין הטיפול התומך הטוב ביותר (Best Supportive Care-BSC).

התוצא העיקרי שנבדק היה אי-נחיתות של מינונים נמוכים יותר ביחס לטיפול הייחוס (דרגה A). את אי-הנחיתות הגדירו לפי סף של הפחתה של עד 34 ימים של שרידות ללא התקדמות המחלה (Progression Free-Survival-PFS) (יחס סיכונים של 1.34) כפי שהוסכם על פורום של מטפלים ומטופלים.

תוצא משני היה השוואה בין חוויות המטופלים על ידי Overall Treatment Utility (OTU) אשר משלב את יעילות הטיפול, תגובות רעילות, איכות חיים וסיבולת של המטופל. עבור עוקבה של CHEMO-BSC התוצא העיקרי שנבדק היה שרידות.

בעוקבה של CHEMO-INTENSITY נכנסו 514 מטופלים אשר מהם 385 (75%) היו גברים, ו-299 (58%) מהם היו שבריריים במיוחד עם גיל ממוצע של 76 שנים. תוצאות המחקר הדגימו כי טיפולים מדרגה B ומדרגה C לא נמצאו נחותים לטיפולים מדרגה A מבחינת PFS (B:A- יחס סיכונים של 1.09; רווח בר-סמך של 95%, 0.89-1.32, C:A- יחס סיכונים של 1.1; רווח ברב-סמך של 95%, 0.9-1.33).

טיפול בדרגה C גרם לפחות אירועים של רעילות והשפעות OTU טובים יותר מטיפולים מדרגה B או A. לא נמצאה תת קבוצה שנתרמה מטיפול במינון גבוה יותר, טיפול עם מינונים מדרגה C נמצאו עם תוצאי OTU טובים יותר גם עבור מטופלים צעירים יותר ושבריריים פחות.

בעוקבה של CHEMO-BSC השתתפו 45 נבדקים אשר עברו הקצאה אקראית. שרידות כוללת היתה גבוהה יותר בקבוצה שקיבלה טיפול כימותרפי, אך ההבדל לא נמצא מובהק (שרידות חציונית של 6.1 לעומת 3 חודשים; יחס סיכונים של 0.69; רווח בר-סמך של 95%, 0.32-1.48; p=0.34).

בניתוח רב משתני עבור 522 מטופלים שעבורם נמצאו כלל המשתנים; שבריריות מצב הבסיס, איכות חיים, ויחס נויטרופילים ללימפוציטים (Neutrophil to Lymphocyte Ratio-NLR) נמצאו קשורים באופן עצמאי עם OTU, ואלה יכולים להיחשב יחד במודל המעריך את השכיחויות של תוצאים שונים.

מסקנת החוקרים היתה כי כימותרפיה בעצימות מופחתת סיפקה חווית מטופל טובה יותר ללא פגיעה משמעותית בניהול הסרטן ומשום כך יש להתחשב במינונים אלה בקביעת טיפול עבור מטופלים קשישים ו/או שבריריים. GA בסיסי יכול לסייע בניבוי התועלת בטיפול הכימותרפי, אך לא הצליח לזהות קבוצה שעבורה יש להשתמש במיונים גבוהים יותר של טיפול.

מקור:

Hall PS, et al. (2021) “Efficacy of Reduced-Intensity Chemotherapy With Oxaliplatin and Capecitabine on Quality of Life and Cancer Control Among Older and Frail Patients With Advanced Gastroesophageal Cancer: The GO2 Phase 3 Randomized Clinical Trial”. JAMA Oncology, June 2021. Vol. 7, Issue 6, p.869–877. doi:10.1001/jamaoncol.2021.0848

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן קיבה וושט,  כימותרפיה,  הערכה גריאטרית,  טיפול תומך
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו